Vrijdag 11 november – Aftrap carnaval

De aftrap van het carnavalsseizoen vond zoals vorig jaar plaats in het Duitse Keulen. ‘s Ochtends, iets na negenen vertrok de bus gevuld met  de raad van elf, kapel, aanhang en onze kapelaan. In verband met afwezigheid van enkele leden werden we ondersteund door slagwerker Henri Maas en bassist Harrie. Onder het motto ‘zonder drank geen klank’ namen we een bolderkar met bier en enkele frisse dranken mee.
Bij aankomst in de Duitse domstad zagen we veel feestvierders aan de overkant van de Rijn. Omdat we wel erg nieuwsgierig waren staken we de rivier over via de stalen spoorbrug. Maar eenmaal aangekomen bleek het enige feest daar op een afgesloten terrein te zijn en was het net een kwartier daarvoor uitverkocht.
Nadat we de volledige 3 km terug gelopen waren konden we onze klanken laten horen. Aan de voet van de dom stopten nog genoeg mensen om een luisterend oor te bieden ondanks het frisse weer (gevoelstemperatuur net boven nul).  We maakten van de gelegenheid gebruik om Blue Moon te spelen, een nummer dat we opdroegen aan Theo Lokin, die om gezondheidsredenen helaas niet mee kon naar Keulen.
Verder trekkend door de stad kwamen we op veel mooie plekken om muziek te maken. Het Duitse publiek was zoals gewoonlijk erg enthousiast en sprak hun waardering meermaals uit. We leerden ook dat bijna alle Duitsers muzikanten zijn. Kunnen ze niet trommelen, dan kunnen ze wel blazen. Blijkbaar was de alcohol nogal hard aangekomen, want op een enkele euphonium speler na viel het meestal nogal tegen.
Na de 45e plaspauze besloten we terug te gaan naar de warme bus. Het was inmiddels donker toen we in Ommel arriveerden. Guus had lekkere friet en snacks bereid en met zijn allen konden we nog even nabuurten met een potje bier.

Zaterdag 2 juli – 5 jaar bestaan Tweedelig

Op zaterdag 2 juli vierden de bewoners van Tweedelig in Asten feest, omdat ze 5 jaar bij Tweedelig wonen.  Tweedelig is een woonvoorziening voor mensen met een lichamelijke- en/of verstandelijke- en/of zintuiglijke beperking. In een mooi versierde tent die in de tuin stond, vierden ze feest, samen met hun familie, de begeleiding, de vrijwilligers en de buren. Wij als D ‘ommelaers mochten samen met een dj de sfeer verhogen door muziek te maken. Nadat een aantal bewoners zelf ook hadden opgetreden, speelden wij een aantal nummers. Met name de gezellige “feest nummers”, zoals “schatje mag ik je foto”,  “sweet caroline”, “verliefd zijn”, “laat de zon in je hart”, sloegen aan bij hen en de bewoners vormden een lange polonaise door de feesttuin. Ondanks een flinke bui regen, mocht dat de pret niet drukken. Ook 2 muziekvrijwilligers van Tweedelig, die 1x per maand met de bewoners muziek maken, zongen Kronenburg Park en Halleluja onder muzikale begeleiding van ons. Bewoners waren ons zeer dankbaar. Wij wensen hen veel goeds voor de komende jaren.

Vrijdag 20 mei – Iers feest

Op vrijdag 20 mei waren we te gast op een echt Iers feest. Partner van een collega van Frits (lid van onze blaaskapel) hield samen met haar zus een feest omdat ze respectievelijk 50 en 40 jaar waren geworden. Aangezien zij uit Ierland komen waren er veel Ieren op het feest. Daarom hadden we speciaal voor dat feest Ierse nummers ingestudeerd. Het was een echte verrassing voor hen dat wij kwamen optreden. We kwamen binnen met Irelands Call, we vervolgden met Wild rover, het echte Ierse volkslied Amhran na bhFIann en The Fields of Athenry. Uiteraard speelden we ook nog Hollandse feestnummers, zoals To all the girls i loved before waarbij Luc de Ierse dames ging verleiden met zijn mooie solo. Ook Der alte Dessauer viel in de smaak want bij de solo van Injo ging een Ierse dame Injo verleiden. Maar zoals Injo is, hield hij voet bij stuk en bleef zijn solo mooi klinken. Zelfs op Viva Hollandia dansten de Ieren volop mee. Maar na veel sterkte drank en heel veel bier, gaat dat ook bijna vanzelf. Het was een leuke avond voor ons om op te treden.

Zaterdag 14 mei – 25 jarige bruiloft Toon en Erica Goossens

Op zaterdag 14 mei vierden we samen met Toon en Erica (lid van onze blaaskapel) hun 25 jarige bruiloft. Achter hun huis op de Ommelse Bos, op de stoep, stond een geweldige tent. Leuk ingericht met allerlei versieringen, een mooie bar, gemaakt door Toon zelf en er was een goede dj aanwezig. Na een aantal optredens, door de familie en de collega’s van Erica, mochten wij de sfeer verhogen door onze muzikaliteit ten gehore te brengen. En al snel, volgde de polonaise. We speelden oa. “schatje mag ik je foto”, “viva hollandia”, “bleu suède shoes” , “to all the girls i loved before” met een geweldige solo van Luc, “de burgwache” waarbij Erica zelf even mee speelde. En we sloten af met “you never walk alone”, waarbij Toon en Erica en hun kinderen Anouk en Tjerk op de tafel gingen staan en wij om hen heen. Hierna zorgde de dj nog voor een aantal uurtjes leuke muziek, waarbij volop werd gedanst tot in de late uurtjes. Ook aan eten en drinken ontbrak niets, want nog steeds geldt: “zonder drank, geen klank”! Bedankt Toon en Erica voor het gezellige feest!

Zaterdag 23 april – Play(s)ing The Music Ommel

Tijdens de tweede editie van de Play(sing) The Music hebben we weer een avond mogen genieten van de klanken van diverse verenigingen uit de regio. Na een lekkere bak koffie trapten wij om 20.00 uur af met onze eerste serie nummers. De sfeer zat er al direct in bij de goed gevulde zaal.  Na ons was de beurt aan het koor ‘To Enjoy’. De vrouwen waren uit Vlierden overgekomen om hun zangkunsten te laten horen. Hierna volgden ‘de Bessembloazers’ uit Someren-Heide en zanggroep ‘Musical Voices’.  De variatie tussen zang- en blaasmuziek zorgde voor een welkome afwisseling. Wel was het af en toe moeilijk om in het feestgedruis weer stil te worden voor rustige nummers zoals ‘Mag ik dan bij jou’ (Claudia de Breij), dat met paraplu’s werd uitgevoerd door ‘To Enjoy’.

Later in de avond speelden wij onze tweede sessie muziek. Hierin kwamen onder andere ‘Pour un flirt’, ‘Wild Rover’ en ‘Hey! Look Me Over’ terug. We sloten af met ‘To all the girls I’ve loved before’ waarin Luc zijn solo speelde terwijl hij op de bar stond. In de tweede helft van de avond werd de sfeer wat losser en tijdens het optreden van de ‘Bessembloazers’ werd er al fanatiek gedanst en gehost. Het afsluitende optreden van de ‘Musical Voices’ spetterde met o.a. Some Nights (Fun.), een Pretty-woman medley en ‘Wake me up before you go-go’ van Wham!.

Dinsdag 9 februari – 33e Dolle dinsdagmiddag

Een jubileum waard, daarom hadden we aan de Ommelse mensen gevraagd om een limerick te maken, als ode aan de kapel. Harrie Loomans droeg een aantal limericks voor over de (oud-)leden van de blaaskapel.

De raad van elf had voor ieder lid van de kapel een persoonlijke limerick, erg leuk. Ook jeugdprins Stef 1 liet samen met zijn ouders een geweldige limerick horen, zo mooi en enthousiast, dat de jury vond dat hij de eerste prijs gewonnen had.

Tussen de limericks door waren er allerlei optredens. De dansmarietjes hadden een hele mooi dans genaamd de “prima ballerina’s”. Een heel aantal kinderen lieten ook hun beste kant zien en danste erop los. Cas Meulendijks zong live nog een heel erg mooi lied. Halverwege het programma vond de loterij van de fruitschalen voor de kinderen plaats, gesponsord door Beijers, onze hartelijk dank hiervoor. Aan het eind van de middag vond de loterij voor de volwassenen plaats. De grootste fruitschaal ging naar Anna Sleegers, weduwe van oud-lid Piet Sleegers. De hoofdprijs, een optreden van blaaskapel d’Ommelaers, ging naar Tjerk Goossens. Toen brak het grote moment aan voor Prins Ot 1: het ontmantelen. Na een maand lang prins te zijn geweest, was het vandaag dan echt voorbij. Als afsluiting speelden wij nog de Burgwache, waarop iedereen wederom enthousiast meedeed. Iedereen bedankt voor het doen slagen van deze 33ste Dolle Dinsdagmiddag!

Hieronder een uitgebreide fotoreportage. Klik op het icoontje rechtsboven in de foto om op volledig scherm te bekijken.

Maandag 8 februari – Klotreceptie en zing mee met de r’Ommelpotters

‘s Morgens om half 12 waren we te gast bij de receptie van De Klot met prins Bas 1. Onder muzikale klanken van “Fiesta Mexicana” kwamen we van achteruit de zaal het podium op gevolgd door de dansmarietjes en de raad van elf met Prins Ot 1. De 6 mooiste dames van Ommel, zoals vorst Jaap altijd zegt, lieten hun mooie dans zien terwijl wij speelden, heel toepasselijk, “Dansen” van Rowwen Hèze. In een ver verleden van Prins Bas Hoebers 1, is ooit de Hoebers-dans geweest. De raad van elf dacht dat ze beter konden dansen dan hij destijds. Met als gevolg dat de raad van elf een hele leuke dans liet zien. Hierna speelden wij “Vergeate”, terwijl de raad van elf kon uit rusten en omkleden. Na wat onderscheidingen verlieten wij het podium weer met “Sweet Caroline”.

‘s Avonds om 18 uur waren we alweer bij zaal Eijsbouts voor “Zing mee mi de Rommelpotters”. Enkele enthousiaste zangers lieten horen hoe mooi ze konden zingen. De spits werd afgebeten door de dansmarietjes, gevolgd door 2 van de raad van elf. Ook Hannelore Naaktgeboren had een heel toepasselijk lied, “ik heb worstjes op mijn borstjes”. CV Man’s Zat zong ook nog uit volle borst en onze eigen Joep liet ook van zich horen terwijl wij hem muzikaal begeleidden. Tussendoor speelden wij nog enkele nummers. Bij de Borsicka-Polka ging het klein koper op het biljart staan. Ook onze nieuwe aanwinst Koen Joosten deed gezellig mee. Als afsluiting speelden wij “Die Burgwache”waarbij het hele café mee zong.

Zaterdag 6 februari – Carnavalsmis en jeugdbal

De officiële opening van het carnavalsweekend vond zoals gewoonlijk plaats in de Ommelse kerk. In een drukbezochte mis wist de kapellaan allen te vermaken met zijn preek. Deze keer mochten wij Harold begeleiden bij een dertigtal limericken, waarin bijna iedereen het moest ontgelden. In de kerk kregen wij de kans om ook enkele nieuwe stukken ten gehore te brengen. Maartje leverde een mooie fluitsolo bij de Einsamer Hirte en Luc liet zijn solo goed klinken in To all the Girls I Loved Before. De dansmarietjes wisten ook weer te imponeren op onze muziek van Amigos para siempre.

Na de mis trokken we naar Eijsbouts, waar Olympia(boys) een carnavalsfeest voor de jeugd organiseerde. Na een dans van de dansmarietjes en de verkiezing van het mooist verklede kind zette het feest zich voort in het café. Daar maakten we een aantal setjes. Jan van Lieshout zorgde nog voor een mooi gebaar. Hij had aan het begin van de middag een trombonekoffer meegenomen naar de kroeg en zei dat hij mee ging spelen. Terwijl wij speelden maakte hij de koffer open en de koffer bleek helemaal vol te zitten met o.a. gekookte eieren, gehaktballetjes en kippenpootjes! Hiermee hadden we een goede bodem om tot in de vroege avond muziek te maken.

Vrijdag 5 februari – NWC / Den Dissel carnavalsbal

Vrijdagavond om 19 uur verzamelden we bij het gebouw van Den Dissel, waar we met prins Michel van Den Dissel en zijn gevolg en prins John van de Plekkers, naar het voetbalveld van NWC liepen onder de muzikale noten van het “het Dondert en het bliksemt”. Op het voetbalveld vond de wedstrijd plaats tussen NWC en het G-team. Nadat wij wat nummers langs het voetbalveld hadden gespeeld en de Plekkers langs het voetbalveld de polonaise liepen, gingen we naar binnen naar de kantine waar het feest verder ging. We speelden allerlei nummers, zoals “Maak me Gek”, “Sweet Caroline”, Farhende Musiakanten”, “Vergeate” etc. Ook deelde prins John een aantal onderscheidingen uit. Nadat we de hele avond gehost en gefeest hadden, kwamen om 22 uur weer de taxi’s en gingen de feestvierende mensen naar huis. Wij dronken ons laatste pilsje en gingen nog even naar zaal Eijsbouts, waar de biercantus plaatsvond. Hier hebben we nog een aantal nummer gespeeld en sloten af met “die Burgwache”.

Woensdag 27 januari – Bonte Avond Echo

Vanavond waren we te gast in het gemeenschapshuis in Deurne-Walsberg, waar de bonte avond plaatsvond van hartstichting de Echo. Optredens van “Striepke Veur”, “de Valkenswaardse Twilling”, onze eigen dansmarietjes en nog een aantal anderen, Wij verzorgden tussendoor de muzikale begeleiding.  Oa. “To all the girls I loved before”, waarbij Luc de zaal inging en zijn prachtige solo op de trombone ten gehore bracht. Verder speelden we nog “Delilah”, “Ein festival der liebe”, “Come back my love”, “Que sera” etc. Na afloop dronken we nog een pilsje in de foyer en gingen we weer richting Ommel.

Zondag 17 januari – Prinsenreceptie

In een volle zaal van de Kluis werd een gezellige prinsenreceptie gehouden voor jeugdprins Stef 1 en Prins Ot 1. Zoals altijd opende om 12 uur muziekvereniging Sancta Maria met een mooie serenade. Hierna waren er allerlei optredens voor jeugdprins Stef 1. Zijn leraar met klasgenoten, voetbalteam, familie. Na ieder optreden deelde prins Stef onderscheidingen uit. Tussendoor kamen er veel mensen hem feliciteren. En wat is het een enthousiaste prins, hij straalde van oor tot oor en wist op iedere vraag een leuk antwoord te geven. Tussendoor verzorgden wij de muziek. Hierna  kwamen de optredens voor Prins Ot 1. Zijn familie en schoonfamilie, zijn voetbalteam, familie Berkers, de carnavalsverenigingen uit de omgeving,  Tussen de optredens door verzorgden wij de muziek. Ook deelde Prins Ot 1 onderscheidingen  uit. Bij iedere onderscheiding speelden wij ALAAF. Als afsluiting waren wij aan de beurt. Een vragenlijst met afkortingen, aangezien Prins Ot 1 twee afkortingen (titels) voor zijn naam heeft, dachten wij dat hij er veel zal kennen. Maar, het waren uiteraard geen vanzelfsprekende, zoals M.v.d.H (maartje van den Hurk), I.T. (Injo Timmermans), D.D (dolle dinsdagmiddag) etc. Maar, hij bracht zich er goed vanaf. Hierna speelden wij als afsluiting nog “You’ll never walk alone”.

Zaterdag 9 januari – Prinsenbal

Voor de carnavalsvierders de spannendste dag van het jaar. Wie oh wie wordt de nieuwe prins. Zoals altijd beginnen wij samen met de R’ommelpotters de avond in de Kluis. Kort wat zakelijke punten bespreken en het eerste pilsje drinken. Ook bedanken wij Prins Henri 1 en hij ons voor de prettige samenwerking. Hierna vervolgen we onze avond naar zaal Eijsbouts, waar Prins Henri 1 wordt ontmanteld. Het moeilijkste moment van de carnavalsperiode voor hem. Hierna komt de firma van Helmond en begeleidt hem naar de zaal, want nu is het weer gewoon Henri Smits (flits). Samen met de R ‘ommelpotters gaan wij naar buiten, waar het “voeierkaarske” van Janus weer tevoorschijn komt met de nieuwe Prins erin. Na een paar spannende minuten trokken wij met de R ‘ommelpotters naar binnen met het nieuwe lied “Komt’rin” en werd  de nieuwe Prins van 2016 bekend gemaakt, Prins Ot 1 (Bakermans). Zoon van Riky, lid van de blaaskapel. Nadat hij zijn mantel en steek op heeft gezet, zetten de dansmarietjes hun nieuwe dans in. Onder muzikale begeleiding van ons, op “Dansen” van Rowen Heze. Hierna volgen er felicitaties en een aantal polonaises onder muzikale begeleiding van ons. Zoals: “Als de nacht verdwijnt”, Blue suede shoes”, “Schatje mag ik je foto”, Blue suede shoes”, “Het dondert en het bliksemt” en de nieuwe nummers ” Vergeate” van Rowen Heze,  “Come back my love”. Een gezellige avond en mooi begin van het nieuwe carnavalsseizoen.

Vrijdag 8 januari – Jeugdprinsenbal

De eerste avond voor ons in het nieuwe carnavalsseizoen. We namen deze avond afscheid van Prinses Dianne 1 en vorstin Femke. Na wat bedankjes, oa. voor de begeleiding van de jeugdraad en na de laatste polonaises lopen, was het wachten op de nieuwe Jeugdprins(es). D.m.v. het kapot prikken van ballonnen kwamen er namen uit de ballonnen voor de kinderen die in de jeugdraad zitten en ook de nieuwe prins(es). Na een vragenronde, barstte bij Stef de “bom”. De nieuwe Prins van 2016, Prins Stef 1. Samen met vorst Kars. En wat is hij al enthousiast. Vooraan in de polonaise en volop dansen. Na wat onderscheidingen werd deze avond voortgezet bij Prins Stef 1 thuis.