Optredens

Maandag 6 juli Zomeravondconcert
Op het zonovergoten terras van de Kluis sluit Sancta Maria het seizoen af waarbij alle geledingen van zich laten horen. Leerlingen, het jeugdkoor For Fun en het muziekkorps en blaaskapel d’Ommelaars. Alleen het onlangs gestarte volwassenenkoor, dat de fraaie naam Fieramente heeft gekregen, is nog niet klaar voor een uitvoering. Fieramente betekent overigens trots, fier en dat zijn we op dit koor.
Voorzitter Arie reikt om te beginnen 2 A-diploma’s uit aan Eva Haazen die op dwarsfluit speelt en aan Hilde Janssen voor haar examen op trompet. In recordtempo hebben die twee dat voor elkaar gekregen. For Fun onder leiding van de immer enthousiaste Lydian van Grotel bijt de spits af met Tsjikke Boem. Eva en Hilde staan midden in de kring die het koor vormt, want zingen kunnen die meiden ook. Na dit nummer trakteert het orkest hen op een lang zullen ze leven.
Dan zijn de leerlingen aan de beurt. Eva speelt ‘Good Time’ op haar dwarsfluit en Hilde speelt zelfs 2 nummers voor het publiek, het eerste is een duet samen met moeder Lea. Vervolgens laat Aniek Janssen ons Ode an die Freude horen op haar bugel, ga daar maar staan na slechts enkele maanden les! Dan is het de beurt aan al wat meer ervaren kerels, Geert en Tjerk met slagwerk. Eerst samen voor Funny Way en Hunting Dream en dan verrassen ze het publiek met een solo-optreden: Geert achter het drumstel en Tjerk rijdt zelf de xylofoon voor het corps voor zijn onummer. Qua aantal zijn dit niet veel namen, maar als deze leerlingen met hun instrument straks echt bij Sancta Maria gaan horen, is iedereen blij. En een beetje vertrouwen mag er in deze zijn, het zijn immers bijna allemaal zonen en dochters van!
Het is mooi om ouders, oma’s en opa’s, een erelid, andere Ommelnaren, mensen uit Asten op de fiets en toevallige passanten onder de talrijke aanwezigen te zien.
Dan is het de beurt aan het orkest. Onze dirigent geeft voorafgaande aan alle nummers een korte toelichting en af en toe wordt ook een stukje repetitie nagebootst. Zo zingen de muzikanten een gedeelte uit Sir Duke, want zingen blijkt een beproefd middel om het ritme onder de knie te krijgen. En aan het publiek legt hij uit hoe de 5/4 maat in A short story in blue in elkaar zit, waarna het orkest het mag laten zien. Behalve deze 2 nummers krijgt het publiek Turn the beat around, Pocahontas, New York ouverture en War te horen.
Vervolgens nemen d’Ommelaars het over, zij brengen een gevarieerd programma van een half uur. De zon heeft ondertussen wat aan kracht ingeboet en dus is de temperatuur ook wat aangenamer geworden daar buiten. Zij laten ons genieten van de Kaiser Jagermarch, After you’ve gone, we proeven bijna de Griechischer Wein, dan volgt een geweldige Fidele Bassist Hennie (heel mooi de ondersteuning van zijn dochter Maartje op de dwarsfluit!), Laat de zon in je hart (maak er gebruik van nu het zo eenvoudig kan!) en tenslotte horen we ook nog de zangkwaliteit van de blaaskapel in Curi curi. En nu allemaal genieten van een hopelijk ook zonnige vakantie!

Safe ‘n Sound!

Flyer 4 juli
Afgelopen zaterdag vond in de kluis het concert plaats van muziekvereniging Sancta Maria, georganiseerd door de jeugdleden van het muziekkorps.
Om 20.00 uur kwam het muziekkorps, o.l.v. Jan van den Eijnden samen met het jeugdkoor, o.l.v. Lydian van Grotel en assistente Miranda van Bussel, op het nummer “Uptown Funk” de zaal binnen. De avond werd gepresenteerd door jeugdlid Luc Martens, wat hij uitstekend deed.
Het jeugdkoor opende de avond met Flieh Flah. Duidelijk en hard zongen ze uit volle borst dit nummer.
Vervolgens ging het muziekkorps verder met Pirates of the caribbean. Terwijl het korps speelde, werd op de beamer de film afgespeeld. Een mooie combinatie.
Hierna speelde het korps Give me some groove, van Eric Swiggers. Het stuk bestaat uit 3 delen, funk, blues en soul.
In samenwerking met het jeugdkoor speelde het muziekkorps Happy van Pharell Williams. Terwijl het jeugdkoor dit lied zong. Een mooie samenwerking van twee onderdelen van de muziekvereniging.
Het korps vervolgde het programma met de volgende nummers, Sur Dike van Stevie Wonder waar een aantal lastige ritmes in gearrangeerd zitten, Turn the beat around van Gloria Estefan, Hollandse hits met Jan Smit, Nick en Simon, Gerard Joling en Marco Borsato en Sorry van Kyteman, met een heel mooie solo op de bugel door Peggy van Horrik.
Tijdens de pauze hadden de jeugdleden voor warme hapjes gezorgd. Net na de pauze werd het nieuwe logo gepresenteerd, het logo is ontworpen door Frits van Bussel. Ook het pas opgerichte volwassenenkoor van de muziekvereniging heeft een naam gekregen, Fieramente (dat trots betekent in het Italiaans, trots dat de muziekvereniging een volwassenenkoor heeft) de koorleden hebben democratisch deze naam gekozen. De naam is voorgedragen door Ria Meijer.
Hierna vervolgde het muziekkorps het programma.
Pocahontas, ook hier werd op de beamer de film gedraaid terwijl het korps speelde.
Vervolgens A short story in bleu met een lastige 5/4 maat, wat na hard repeteren het korps heel goed afging. War van Kensington, een nieuw modern nummer. Daarna Elvis Presley medley, Take me to church van Hozier, wat nog steeds in de hitlijsten staat en als laatste New York Ouverture, dit nummer nam het publiek mee langs diverse bekende plaatsen in deze metropool, o.a. een first view over Manhattan, 5th Avenue en St.Patrick’s Cathedral. Al met al een zeer geslaagd concert in een modern jasje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In een goed gevuld gemeenschapshuis de Kluis musiceert Sancta Maria op zaterdag 6 juni samen met haar muziekvrienden van net over de Ao.
De spits wordt afgebeten door ons jeugdkoor For Fun. Een beetje nerveus, maar super enthousiast komen de meiden op door de zaal en presenteren zich zo aan het publiek in hun splinternieuwe outfit. Onder leiding van Lydian van Grotel en haar assistente Miranda van Bussel hebben ze zich terdege voorbereid voor dit optreden. Maar ze zijn nog niet helemaal klaar met hun warming up en daarom wordt het publiek uitgenodigd om met Boem Tjikke Boem mee te doen. Dan is de plankenkoorts helemaal verdwenen en voelen ze zich O zo heppie en Vliegen we met hen mee. Hun concert wordt afgesloten met de verrassende Cupsong, waaruit blijkt dat het bij hen ook ritmisch wel goed zit. Het publiek beloont hen met een welverdiend applaus. Sancta Maria is trots op For Fun!
Dan is het de beurt aan de Bikkels, een mooie naam voor het jeugdorkest van Fanfare St. Wilhelmina o.l.v. Roel Burgers. Ze brengen 3 nummers ten gehore die lekker in het gehoor liggen: Farmhouse Roch, Home (Dotan) en een heuse House Party. Ook zij ontvangen terecht een dankbaar applaus van de toehoorders.
Vervolgens betreedt het orkest van Sancta Maria het podium. De te spelen werken worden aangekondigd op het projectiescherm, want zoals altijd is het Henri Maas die zorg draagt voor het licht en geluid rondom ons. De ouverture vormt het melodieuze Menut form Berenice. De volgende nummers worden steeds van een toelichting voorzien door dirigent Jan van den Eijnden. New York Ouverture neemt het publiek mee langs diverse bekende plaatsen in deze metropool, o.a. een first view over Manhattan, 5th Avenue en St.Patrick’s Cathedral. Il Silenzio is nog altijd een graag gehoorde melodie, waarin de trompetsolo prachtig wordt gespeeld door Erica en Injo. Het volgende nummer is heel speciaal, A short story in blue. Het orkest heeft dit n.l. cadeau gekregen van Frans en Tiny Kuijpers. En zij zijn vanavond aanwezig bij deze première qua uitvoering. Eric Swiggers heeft het niet gemakkelijk gemaakt voor ons muzikanten met zijn 5/4 maat, maar het is Jan gelukt dat ons te leren! Turn the beat around van Gloria Estefan is een lekker swingend ‘tussendoortje’, waarna Sancta Maria haar optreden besluit met de Elvis Presley Medley. Jan vermeldt tussendoor ook nog blij te zijn met de komst van onze fluitiste Maartje en niet minder met Roland Janssen achter de piano. Het biedt immers zoveel nieuwe mogelijkheden voor de muziekvereniging. Aan het slot van dit nummer wordt Sancta Maria getrakteerd op een dankbaar applaus van de Vlierdense en Ommelse toehoorders. Voorzitter Arie dankt nog heel speciaal invaller paukenist Bob van Schijndel en benoemt hem alvast tot toekomstig voorzitter van Milheeze in de voetsporen van zijn vader en opa. Maar met ons slagwerk komt het ook wel goed, want kijk maar naar Tjerk en zo staan er nog meer jongens te trappelen.

Na een snelle wisseling zit Fanfare St. Wilhelmina op het podium. Zij spelen sinds kort o.l.v. Mari van Gils. De (vuur)doop in Ommel heeft hij al gehad op de 1e zondag in Mei, aldus ladyspeaker Ingrid van Berkum-Loomans, dit zal dan wel de 1e Communie zijn. Zij praat alle nummers van het corps vlotjes aan elkaar.Where eagles soar, St.FlorianChoral, Pilates: Mountain of Dragons met o.a. prachtige saxofoonsolo’s. Na dit nummer merkt Ingrid op: als je hoog in de bergen komt zou je verwachten dat de temperatuur flink naar beneden gaat, maar het wordt hier almaar warmer! Het concert wordt voortgezet met the Greatest War themes, met de bekende marsen the River Kwai en the Longest Day. Vervolgens klinkt Ross Roy en als laatste de concertmars Arsenal, de lievelingsmars van onze dirigent! Hoewel St. Wilhelmina deze avond vele muzikanten moet missen, vanwege een uitstapje van de Bond van Ouderen, horen we nog immer de ons zo bekende fraaie klank van dit concert. En het publiek laat dat horen. Ingrid nodigt iedereen uit aan de bar om nieuwtjes uit te wisselen van ‘wirskanten van de Ao’. En volgens voorzitter Arie mag dat nog heel lang duren.

Start nieuwe koor Muziekvereniging Sancta Maria

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Woensdag 3 juni j.l. was het dan zover. De nieuwe loot aan de tak van Muziekvereniging Sancta Maria, het zangkoor, zag officieel het levenslicht met het starten van hun repetities. Dit na een voorbereidingstijd van een halfjaar. Het koor start met 17 leden en staat onder leiding van de 23 jarige dirigente Sophie de Ruijter uit Bakel. Sophie had de afgelopen maanden al een drietal workshops gegeven om mogelijke leden enthousiast te maken en om haar beter te leren kennen.
De komende tijd zal gestart worden met het opbouwen van het repertoire en het bedenken van een toepasselijke naam. Het koor heeft wekelijks repetities op woensdagavond van 20.00-21.30 uur in gemeenschapshuis de Kluis te Ommel. Geïnteresseerde zijn van harte uitgenodigd om aan een repetitie deel te nemen. Eventueel aanmelden of informatie opvragen kan via info@muziekverenigingsanctamaria.nl

Opluisteren H. Mis op zondag 31 mei
Eigenlijk betekent dit voor Sancta Maria musiceren op de plaats waar het voor de huidige muziekvereniging eens allemaal begon, bij het Lieve Vrouwke van Ommel. De H. Mis van 9.30 uur opluisteren op deze dag betekent voor meerderen van ons opstaan op een extreem vroeg tijdstip op deze zondagochtend. Maar als je dan later in de kerk op je plek zit, weet je meteen dat het niet voor niets is. Want musiceren voor zo’n groot publiek is altijd fijn en dat is dus ook op deze morgen het geval. Het merendeel van de aanwezigen is natuurlijk gekomen ter bedevaart, maar er zijn ook mensen van wie zeker is dat ze voor de muziek van ons komen. Het blijft gewoon altijd een genot om te spelen in een ruimte met zo’n akoestiek en bovendien is het juist dit genre muziek waarin de nog steeds mooie klank van ons orkest het meest tot zijn recht komt.
Sancta Maria voert de volgende werken uit:
Voor de H.Mis : nummer 8 uit Toonstudies en Avé Maria van Fr. Verbeek
Opening: Menuet from Berenice van G.F. Händel
Na de 1e lezing: Il Silenzio (solisten Erica Goossens en Injo Timmermans)
Tijdens de Offerande: Avé Maria van Bach/Gounod (soliste Wilma van der Heijden)
Na de H. Communie: Hine et hine, een traditional uit Nieuw-Zeeland
Slot: Intermezzo Sinfonico uit Cavalleria Rusticana van Mascagni
Dan klatert het applaus door de kerk en je voelt echt dat onze muziek de mensen geraakt heeft. Ook Pastoor van Overbeek laat in zijn dankwoord duidelijk merken blij te zijn met deze muzikale bijdrage van Sancta Maria aan de meimaand in Ommel.
Aan het slot van de viering blijkt er nog ruimte voor een extra nummer en heel verrassend wordt dan de heruitvoering van Berenice. Een menuet leent zich voor diverse tempo’s en ditmaal kiest onze dirigent Jan voor een ‘turbo-tempo’. Heel verrassend, misschien hebben sommige toehoorders het wel als een nieuw nummer aangehoord…
Meimaand in Ommel, het is fijn dat ook Sancta Maria daar haar bijdrage aan heeft gegeven.