Jan van den Eijnden

Jan van den Eijnden (1959) werd geboren in Helmond en groeide op in Ommel. In Asten kreeg hij zijn eerste muzieklessen via Muziekschool Aaltje Noordewier (AMV; later orgel). Bij Fanfare Sancta Maria kreeg bij les op cornet en hij maakte al jong deel uit van het Fanfareorkest.

Na de middelbare school studeerde hij schoolmuziek en hoorn aan het Brabants Conservatorium (nu Fontys Conservatorium) in Tilburg. Na het behalen van het diploma Schoolmuziek (1982) studeerde hij ook of voor Docerend Musicus Hoorn (1983) en Uitvoerend Musicus Hoorn (1985).

Tijdens en na zijn studies speelde hij veelvuldig als hoornist in Nederlandse professionele symfonie-orkesten en ensembles zoals het Residentie-Orkest in Den Haag, het Utrechts Symfonie Orkest en alle Radio Orkesten in Hilversum. Ook speelde hij langjarig in het semi-professionele Zeeuws Orkest, amateurorkesten in de HaFa-wereld en blaaskwintet ‘Fiati’ waarmee ook succesvolle buitenlandse optredens plaatsvonden en radio-opnames werden gemaakt. Ook waren er talrijke solistische optredens o.a. bij het NESKO met werk van Mozart.

Vanaf 1985 is hij werkzaam aan verscheidene muziekscholen in diverse functies en aan het Fontys Conservatorium. Tegenwoordig fungeert hij als hoofd muziek bij Pulz, centrum voor kunsteducatie (Hilvarenbeek – Best – Oirschot – Reusel/De Mierden) en als docent aan het Fontys Conservatorium Tilburg (hoorn vooropleiding, musiceervak, methodiek en ensembleleiding).

Sinds 1990 is hij als dirigent verbonden aan het Koperensemble Hilvarenbeek.

Sinds 1997 werkt hij op landelijk niveau bij achtereenvolgens NIB (Nederlands Instituut voor de Blaasmuziek), Unisono – het landelijke steuninstituut voor de amateurmuziek en als senior beleidsmedewerker bij Kunstfactor – het landelijke sectorinstituut amateurkunst. Vanaf januari 2013 werkt hij als senior projectleider amateurkunst bij het LKCA (landelijk kennisinstituut cultuureducatie en amateurkunst) in Utrecht.
Mede op grond van deze landelijke functie beschikt hij over een groot netwerk, zowel nationaal als internationaal.

Sinds 2012 is hij als dirigent verbonden aan Fanfare Sancta Maria in Ommel.

Bij het WMC (Wereld Muziek Concours) in Kerkrade was hij in 2009, 2011 en 2013 onafhankelijk voorzitter van de jury bij de concertwedstrijden.